неділю, 23 листопада 2014 р.

Експериментально-дослідні технології для розвитку творчих здібностей учнів

У вивченні хімії як експериментально-теоритичної науки головне місце належить хімічному експерименту. Щоб здобути повноцінні знання з хімії, побудовані на конкретних уявленнях про речовини, що вивчаються, та їх перетворення, необхідно виконувати якомога більше хімічних дослідів.
Хімія — це експериментальна наука, і саме через хімічний експеримент можна навчити дитину мислити. Сучасний педагогічний процес має бути спрямований на засвоєння дитиною найрізноманітніших прийомів, методів, способів мислення, тобто учень має володіти технологією проведення відповідних розумових дій. Вже після кількох вступних уроків треба намагатись формувати в учня вміння дедуктивного мислення.
Практичні роботи, на яких учні самостійно проводять хімічні досліди й розв’язують експериментальні задачі, допомагають їм навчитися застосовувати набуті знання на практиці. Діти зможуть більш свідомо засвоювати знання про властивості речовин і способи їх одержання як з якісного, так із кількісного боку.
Експериментальна робота з хімії на уроках сприяє виконанню тих важливих навчально-виховних завдань, які стоять перед школою на сучасному етапі.
Практичні роботи на уроках хімії забезпечують учнів необхідними навичками й уміннями, привчають дітей застосовувати отримані знання на практиці, а не відкладати їх у голові зайвим вантажем, що ніколи не стане у пригоді у житті.
Вивчення хімії за теоретичним матеріалом та з використанням лише власної уяви може назавжди переконати учня, що цей предмет є нудним і абсолютно непотрібним у сучасному житті, а застосування у процесі навчання цікавих дослідів та експериментів дає дитині  змогу побачити, що деякі питання, які людині трапляються щодня, є предметом уваги хімії , багато побутових процесів, щодо  того здавалось загадковими, легко пояснюється хімічними зв’язками та реакціями.
Виконані учнями лабораторні досліди і практичні роботи є джерелом нових знань і засобом формування в учнів практичних знань і умінь. При цьому активізується розумова діяльність учнів, розвиваються пізнавальні здібності, спостережливість, уміння робити узагальнюючі висновки, що сприяє формуванню науково-матеріалістичного світогляду школярів. Експеримент повинен стати невід'ємною частиною уроку хімії. Школярі мають знати для чого проводять той чи інший дослід, яке теоретичне значення він має, яке положення підтверджує, на яке запитання допомагає відповісти. Дуже важливо аналізувати результати експерименту, щоб отримати чітку відповідь на поставлене запитання, встановити всі причини й умови, котрі привели до одержання даних результатів. Крім того, правильно організований експеримент виховує свідому дисципліну, розвиває творчу ініціативу, формує бережливе відношення до природи і здоров'я людини.
Хімічний експеримент сприяє розвитку самостійності школярів, підвищує інтерес до вивчення хімії, так як у процесі його виконання учні переконуються не тільки в практичному значенні такої роботи, але й мають можливість творчо застосовувати свої знання. Хімічний експеримент розвиває мислення, розумову активність школярів; його можна розглядати як критерій правильності одержаних результатів та сформульованих висновків. У розумовому розвитку людини провідна роль належить теорії, але в гармонійному поєднанні з експериментом, практикою
Експериментальні вміння та навички з хімії не зводяться лише до проведення хімічних експериментів. Це надає змогу писати наукові роботи та  представляти їх на Малій академії наук. Учні повинні знати, як використовувати набуті на уроках хімії знання й уміння в повсякденному житті. Досягти цього можна завдяки мотивації навчання, розкриттю практичної значущості здобутих знань та вмінь. Наприклад, уміння готувати розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини стане в пригоді в побуті під час консервування овочів, цими вміннями скористаються і лаборанти хімічного аналізу. Лабораторні досліди щодо денатурації білка можна використати під час надання першої домедичної допомоги людині, яка отруїлася солями важких металів, органічними розчинниками, кислотами тощо. їй дають випити розчин білка курячого яйця — він зв'язує отруйні речовини.
Можна проводити досліди з речовинами ужиткового характеру. Наприклад, на етикетці до засобу для чищення «Туалетне каченя» у флаконі білого кольору зазначено, що він містить хлорид-ну кислоту і потребує особливо обережного поводження. Як можна виявити кислоту в його складі'1 Як довести, що це саме хлоридна кислота?
Домашній експеримент – вид самостійної роботи, що виконується без контролю з боку вчителя, але з безумовним дотриманням техніки безпеки. Його виконання привчає самостійно планувати й організовувати експеримент, застосовувати отримані знання , вміння й навички в нових ситуаціях та вміння представляти результати власного спостереження або дослідження
При проведенні домашніх хімічних експериментів перевага надається тим, які можна застосувати у повсякденному житті:
- виведення плям іржі за допомогою лимонної кислоти чи кухонної солі;
- добування крохмалю з картоплі;
- чищення одягу чи речей домашнього вжитку різними розчинниками;
- зберігання харчових продуктів;
- використання питної соди як мийного засобу та розпушувача тощо.
Деякі результати домашніх експериментів можна використати і на уроках. При оцінюванні роботи учнів практикую створення ситуації успіху у навчанні.
Обов'язковими вважаю методи самоконтролю, взаємоконтролю, зокрема взаємодопомоги та консультації. Досвід показує, що завдяки цьому поліпшується якість знань учнів з різними можливостями, підвищується їхня активність, розвиваються навички самостійного здобуття знань, формуються дослідницькі якості, більшість учнів намагається одержати додаткові завдання та отримати по дві оцінки. Форми контролю за виконанням дослідів вдома можуть бути різні: фронтальна бесіда, короткі письмові звіти учнів, схематичні кольорові малюнки, рівняння реакцій речові докази(добуті речовини, прилади).
Приклади домашніх дослідів.
Дослід 1. Виявлення крохмалю за допомогою йоду.
1. Візьміть скибку свіжого білого хліба або розрізану картоплину.
2.Капніть на них спиртовим розчином йоду з домашньої аптечки.
3.Що спостерігається?
4.Зробіть висновок.
Дослід 2. Властивості шампуню.
1.Опустіть краплю шампуню на індикаторний папірець (лакмусовий червоний).
2.Як змінився колір індикатора?
3.Зробіть висновок
Процес виконання лабораторних дослідів чи практичних робіт формує в учнів прагнення до трудової діяльності, прищеплює їм навички економного використання хімічних реактивів і дбайливого ставлення до обладнання хімічного кабінету. На сучасному етапі школа має виховувати творчу особистість, впевнену в своїх силах, здатну до саморозвитку, самоосвіти й самовиховання.
Школярам, щоб нормально встигати з предмет  недостатньо завчити матеріал з підручника, необхідно вміти правильно застосовувати набути знання

Практичні роботи дають змогу дітям повторити навички роботи з реактивами під час проведення хімічного експерименту, здійснити необхідні розрахунки, застосувати набуті на уроках теоретичні знання в процесі виконання дослідів. Адже хімія – це природнича наука, яку не можна успішно засвоїти, не використовуючи свої знання на практиці.